برای دریافت مشاوره در زمینهمشکلات رفتاری کودکان و نوجوانانمی توانید با مشاوران مرکز
منبع :
فرار از مدرسه با مدرسه هراسی متفاوت است. اصلی ترین تفاوت آن اطلاع والدین است. در مدرسه هراسی اجتناب از رفتن به مدرسه با اطلاع والدین انجام می شود. معمولا با اصرار و التماس برای نرفتن، چسبیدن به پدر و مادر، دل درد، تهوع، اضطراب، دلشوره، و ترس شدید همراه است. برای اطلاع بیشتر از
اما والدین از فرار از مدرسه فرزندشان آگاه نمی شوند، کودک یا نوجوان سعی نمی کند به والدین بچسبد، بلکه عموما ساعات فرار از مدرسه را خارج از خانه می گذراند. برای مثال در خیابان ها پرسه می زند. در مدرسه هراسی معمولا ترس و اضطراب شدید مشاهده می شود، اما در مدرسه گریزی بیشتر تمایل به رفتارهای قانون شکنانه و ضد اجتماعی وجود دارد. در فرار از مدرسه کودک یا نوجوان هم از خانه هم از مدرسه دوری می کند، اما در مدرسه هراسی کودک تمایل دارد در خانه بماند و به صورت پیوسته و مدتی طولانی از مدرسه رفتن اجتناب می کند. اما در فرار از مدرسه کودک یا نوجوان ممکن است هر از چند گاهی این رفتار را نشان دهد. پیشنهاد می کنیم مقاله
عوامل زیادی می تواند رفتار فرار از مدرسه را در کودکان و نوجوانان ایجاد یا تشدید کند. در نگاهی دقیق تر عوامل در سه سطح بر رفتار فرار از مدرسه کودک تأثیر گذار است. این سه سطح شامل ویژگی های فردی کودک، خانواده و مدرسه است. در ادامه هر کدام از این سه سطح را بررسی کرده ایم.
در اینجا به برخی از ویژگی های کودکان که باعث می شوند از مدرسه گریزان باشند، اشاره کرده ایم. این ویژگی های فردی حاصل چندین عامل ژنتیکی، محیطی و سبک فرزند پروری والدین می باشد. برای اطلاع از
تعارض های روانی کودک می تواند عامل مهمی برای ایجاد رفتار فرار از مدرسه شود. خیلی از مشکلات خلقی و روانی کودکان زمینه ساز مهمی برای فرار از مدرسه است. اختلالات بیش-فعالی/کم توجهی، از جمله اختلالاتی است که پیامدهایی همچون ترک مدرسه را به همراه دارد. برای کسب آگاهی در مورد
اختلال نافرمانی مقابله جویانه و اختلال سلوک، مشکلات اضطرابی مثل اضطراب فراگیر یا اضطراب اجتماعی کودکان، مشکلات خلقی مثل افسردگی و زمینه های پرخاشگری در کودکان می تواند زمینه ساز تمایل به گریز از مدرسه و رفتارهای قانون شکنانه در کودک شود. این مشکلات می تواند زیربنای زیستی و وراثتی داشته باشد. همچنین ممکن است تحت تاثیر روابط با والد و روش های تربیتی آن ها قرار گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه
عملکرد تحصیلی ضعیف کودکان می تواند باعث احساس کارآمدی پایین و تمایل به دوری از مدرسه شود. خیلی اوقات این دلایل آشکار نیست، اما دلیل زیربنایی، احساس شکستی است که در کارکرد تحصیلی خود دارد. مشکل در یکی دو درس مثل ریاضیات، می تواند احساس سرخوردگی را بیشتر کند. در این مواقع بهتر است مشکل شناسایی شده و برای حل آن اقدام شود. گاهی کودک نیاز به آموزش های کمکی دارد. گاهی مشکل ازاختلال یادگیری، کندی در یادگیری، یا صرفا عدم علاقه یا آموزش نامناسب ایجاد می شود. برای کسب آگاهی در زمینه
کودکانی که در مهارت های ارتباطی دچار مشکل هستند، عموما در مدرسه و ارتباط با همسالان دچار ناسازگاری می شوند. خیلی اوقات کودکان در گروه ها پذیرفته نمی شوند، یا به دلیل مشکل در مهارت های ارتباطی، با همسالان دچار تعارض های فراوانی می شوند. این گروه کودکان یا از دیگران اجتناب می کنند یا وارد گروه هایی می شوند که مشکلات رفتاری و قانون شکنی زیادی دارند. به این ترتیب زمینه های فرار از مدرسه در آن ها بیشتر است و علاوه بر این ممکن است اختلالاتی همچون اضطراب اجتماعی را نیز تجربه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه
یکی از عواملی که باعث تمایل به ترک مدرسه می شود، اضطراب جدایی است. وابستگی شدید کودکان در مراحل ابتدایی رشد باعث ایجاد مشکل و اضطراب شدید در تجربه جدایی از والد می شود. اضطراب جدایی خیلی مواقع گذرا بوده و یا در مراحل ابتدایی حل می شود، اما در صورت حل نشدن یا شدید شدن می تواند در مشکلات سازگاری و تمایل به ترک مدرسه تاثیرگذار باشد. برای آگاهی از نشانه های
فضایی که در داخل خانه برای کودک و نوجوان حاکم است دارای بیشترین اثر روانی بر فرزندان است. اهمیت خانواده در سنین مدرسه و نوجوانی در بالاترین حد قرار می گیرد. پیشنهاد می کنیم مقاله
تعارض های محیط خانواده تأثیر بسزایی در تمایل کودک به گریز از مدرسه دارد. جو پر تنش خانواده، دعوا و مشاجره شدید بین والدین و همچنین تعارض هایی که در ارتباط والد و کودک یا نوجوان وجود دارد، می تواند زمینه ساز این مشکل شود. کودکان در این خانواده ها، عموما مشکلات رفتاری و ناسازگاری بیشتری نشان می دهند. تمایل به قانون شکنی و نافرمانی در این کودکان بیشتر می شود. در چنین محیطی به احتمال بیشتری کودک یا نوجوان تمایل به دوری یا فرار از خانه و مدرسه پیدا می کند. برای اطلاع از
نوع تربیت والدین نقش بسیاری در قانون پذیری و رفتارهای کودک دارد. والدین پرخاشگر، خشن و محدودکننده، زمینه را برای مشکلات رفتاری کودک در خانه و مدرسه فراهم می کنند. تنبیه بدنی، تحقیر کودک، ترساندن او و استفاده از برچسب های نامناسب برای کودک می تواند خودپنداره ضعیف تر در کودک ایجاد کرده و در رفتارهای هنجارشکنانه مثل فرار از مدرسه مؤثر باشد. برای اطلاع از پیامدهای
همچنین سبک تربیتی بیش از حد سهل گیر یا بی توجه والدین، باعث می شود کودک در قانونمندی مشکل پیدا کند. کودکانی که از نظارت درست والدین بهره نبردند؛ تمایل بیشتری به گریزاز مدرسه و نقض مقررات پیدا می کنند.
مشکلات اقتصادی و فشارهای زندگی می تواند در رفتارهای پرخطر کودک و نوجوان تاثیرگذار باشد. محیط زندگی مشکل دار باعث افزایش استرس و تنش در افراد و مشکل در روابط می شود. نوجوانانی که رفتارهای هنجارشکنانه و فرار از مدرسه دارند، بیشتر در محیط های زندگی پرفشار و فقیر بزرگ شده اند.
جذاب بودن یا خسته کننده بودن یک محیط برای جذب کودکان و نوجوانان از اهمیت زیادی برخوردار است. آن ها سال های متمادی از زندگی خود ر ا در مدرسه می گذرانند. بنابراین لذت بخش بودن لازمه آموزش می باشد.
سخت گیری های بیش از حد معلمان، استفاده از تنبیه بدنی یا به کار بردن القاب زشت و تحقیرآمیز می تواند باعث بیزاری یا ترس کودک از محیط مدرسه شده و فرار از مدرسه را ایجاد یا تشدید کند. به همین دلیل نظارت دائم بر کادر مدرسه و استفاده از نیروهای متخصص دارای رفتار حرفه ای برای مدارس اهمیت زیادی دارد.
بسیاری از مدارس پویایی کافی را ندارند. به همین دلیل خیلی از دانش آموزان از این محیط ها دلسرد شده و انگیزه ای برای ماندن در آن پیدا نمی کنند. چهار چوب های خشک، جلوگیری از خلاقیت، کشف علاقه و استعداد کودکان از جمله برنامه های آموزشی اند که در دانش آموزان بیزاری ایجاد می کنند. خیلی از مهارت هایی که کودک در آن استعداد دارد در مدارس پرورش داده نمی شود. بنابراین کودکان با احتمال بیشتری از این محیط های آموزشی دلسرد و بیزار می شوند.
خیلی از مدارس انتظارات سختگیرانه ای از دانش آموزان داشته و فشارهای تحصیلی مضاعفی بر آن ها وارد می کنند. برخی مواقع انتظاراتی که در انجام تکالیف و دروس از کودکان دارند متناسب با سن یا توانایی آن ها نیست. هرگونه کمبود در تکالیف یا عدم موفقیت در امتحان باعث ایجاد پیامدهای بسیار سختگیرانه برای آن ها می شود. این گونه مدارس برای انجام حجم زیاد تکالیف یا امتحانات استرس زیادی بر کودکان ایجاد می کنند. به این ترتیب به جای اینکه محیط مدرسه،محیط امن یا دوست داشتنی باشد، تبدیل به جایی می شود که کودک تمایل به فرار و دوری از آن را پیدا می کند.
با به کارگیری برخی روش ها می توان تمایل کودک و نوجوان بهمدرسه افزود. برخی از این راه ها عبارت است از:
مدرسه نرفتن کودکان و نوجوانان و فرار آن ها از مدرسه گاه به یک معضل در محیط خانواده تبدیل می شود و تعت والدین و فرزندان را افزایش می دهد. برخورد مناسب والدین در این شرایط بیشترین اهمیت را دارد. علت گریزان بودن فرزند خود از مدرسه را بیابید و با تلاش برای درک هرچه بهتر نوجوان خود به او کمک کنید تا در حل مشکلات موفقیت آمیز عمل کند. برخی خانواده ها در برقراری ارتباط مؤثر با فرزندان خود دچار مشکل می شوند و یا نحوه رفتار صحیح با آن ها را بلد نیستند. در این شرایط مشاوره کودک به شما کمک می کند تا روش های بهتری را برای تربیت فرزند به کار گیرید. در این زمینه مطالعه مقاله
برای دریافت مشاوره در زمینهمشکلات رفتاری کودکان و نوجوانانمی توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسیحامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره9099075228و از تهران با شماره9092305265تماس بگیرید.
منبع :
برخورد با شخصیت نمایشی | رفتار درست با اختلال شخصیت نمایشی
قصه گویی برای کودکان | مزیتها و روش صحیح قصه گفتن برای کودک
مشکلات مرتبط با تکالیف مدرسه را چگونه رفع کنیم ؟
مهارت تصمیم گیری درست | چگونه قدرت تصمیم گیری را زیاد کنیم؟
مدرسه ,های ,کودک ,کودکان ,ها ,مشکلات ,از مدرسه ,فرار از ,می تواند ,مدرسه و ,می شود ,کودکان دارای مشکلات ,رفتارهای قانون شکنانه ,زمینهمشکلات رفتاری کودکان ,برای دریافت مشاوره
درباره این سایت